HUKUK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ


Kültür ve Turizm Bakanlığı Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü Hukuk Birimleri (Taşra) Yönergesi

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

 

Amaç ve kapsam

MADDE 1- (1) Bu Yönergenin amacı; Kültür ve Turizm Bakanlığı Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünün 18/10/2024 tarihli ve 5833862 sayılı Genel Müdür Olur’u ile yürürlüğe giren Hukuk Hizmetleri Yönergesinde düzenlenen hususlar haricinde taşrada hukuk hizmetleri kapsamındaki çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.

(2) Bu Yönerge, taşrada hukuk birimlerinde görev yapan hukuk müşaviri, avukat ve personeli kapsar.

 

Dayanak

MADDE 2- (1) Bu Yönerge, 09/10/2024 tarihli ve 5760903 sayılı Olur ile yürürlüğe giren Kültür ve Turizm Bakanlığı Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünün Teşkilatı, Görevleri, Çalışma Usul ve Esasları ile Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.

 

Tanımlar

MADDE 3- (1) Bu Yönergede geçen;

a) Avukat: Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünde ve hukuk birimlerinde görev yapan avukatları,

b) Bakan: Kültür ve Turizm Bakanını,

c) Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını,

ç) Bakan Yardımcısı: Kültür ve Turizm Bakanlığı ilgili Bakan Yardımcısını,

d) EBYS: Elektronik belge yönetim sistemini,

e) Genel Müdür: Hukuk Hizmetleri Genel Müdürünü,

f) Genel Müdürlük: Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,

g) Genel Müdür Yardımcısı: Hukuk Hizmetleri Genel Müdür Yardımcısını,

ğ) HYS: Bakanlığın taraf veya müdahil olduğu dava ve icra takiplerinin kayıt ve takibine ilişkin Hukuk Yönetim Sistemi olarak adlandırılan yazılım programını,

h) Hukuk birimleri: Bakanlık taşra teşkilatında yer alan hukuk birimini,

ı) Hukuk müşaviri: Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünde ve hukuk birimlerinde görev yapan hukuk müşavirlerini,

i) İl müdürü: İl Kültür ve Turizm Müdürünü,

j) İl müdürlüğü: İl Kültür ve Turizm Müdürlüğünü,

k) İl muhakemat müdürlüğü: Gelir İdaresi Başkanlığının taşra teşkilatı olan Defterdarlığa bağlı birimi,

l) KHK: 26/9/2011 tarihli ve 659 sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun HükmündeKararname’yi,

m) Merkez birimi: Bakanlık hizmet birimlerini,

n) UYAP: Ulusal Yargı Ağı Projesini,

o) Yönetmelik: 09/10/2024 tarihli ve 5760903 sayılı Olur ile yürürlüğe giren Kültür ve Turizm Bakanlığı Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünün Teşkilatı, Görevleri, Çalışma Usul ve Esasları ile Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesi Hakkında Yönetmeliği ifade eder.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Hukuk Birimlerinin (Taşra) Kurulması, Çalışma Usul ve Esasları

 

Hukuk biriminin kurulması ve teşkilatlanması

MADDE 4 - (1) İl müdürlüklerine hukuk müşaviri ve avukat ataması yapılmasını müteakip Bakanlık Makamı Olur’u ile hukuk birimi kurulur.

(2)Muhakemat hizmetleri kapsamındaki iş ve işlemler Ankara ili sınırları içinde görülmekte ise Genel Müdürlükte görev yapan görevli hukuk müşaviri ve avukatlarca, diğer illerde görülenler ise hukuk birimlerinde görev yapan hukuk müşaviri ve avukatlarca takip edilir. Hukuk birimi kurulmasında bu husus dikkate alınır.

(3) Hukuk hizmetlerinin yürütülmesi kapsamındaki iş ve işlemlerde hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri ve avukata İl Müdürü dışında talimat verilemez. Hukuk birimine yapılacak havaleler İl Müdürü tarafından yapılır.

(4) Hukuk biriminde hukuk müşaviri ve avukata yardımcı olmak üzere en az iki idari personel görevlendirilir. Bu personelin adalet ile ilgili bölümlerden mezun olması veya öncesinde hukuk ile alakalı birimlerde görev almış olması önceliklidir.  

(5) Hukuk müşaviri ve avukatın çalışabileceği müstakil bir mekan ve hizmet için gerekli görülen arşiv odası ile diğer ihtiyaç ve donanımların sağlanmasından İl Müdürü sorumludur.

(6) Hukuk müşaviri ve avukatların kurum dışında gerçekleştirilen işlere ilişkin araç talepleri öncelikli olarak yerine getirilir. Engelli personel istihdamı kapsamında istihdam edilen hukuk müşaviri ve avukata araç temin edilememesi durumunda bir personelin refakatçi olarak görevlendirilmesi esastır.

(7) İl müdürlüklerinde görev yapan hukuk müşaviri ve avukatların, görev yaptığı il dışında hangi illerden sorumlu oldukları Genel Müdürün teklifi ve Bakanlık Makamı Olur’u ile belirlenir. Hukuk müşaviri ve avukatlar görev yaptığı il müdürlüğünde il dışında sorumluluk alanlarında bulunan diğer illerin işlerini de yürütmekle görevli ve sorumludur.

 

Hukuk birimi sorumlusu

MADDE 5- (1) Birden fazla hukuk müşaviri ve avukat bulunan hukuk birimlerinde İl Müdürünün teklifi ve Genel Müdürlük Makamı Olur’u ile hukuk biriminde çalışan hukuk müşaviri ya da avukatlardan biri hukuk birimi sorumlusu olarak görevlendirilir.

(2) Hukuk birimi sorumlusu hukuk müşaviri/avukatın görevleri şunlardır;

a) Hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri ve avukatlar arasında iş bölümü yapmak ve koordinasyonu sağlamak,

b) Dava ve icra dosyalarının eşit ve dengeli bir şekilde tevzisini sağlamak,

c) Hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri ve avukatların izinli olacağı tarihlere denk gelen duruşma, keşif ve süreli işlerle ilgili gerekli tedbirleri alarak izinlerin planlamasını sağlamak,

ç) İl müdürlüğünde hukuk birimini temsil etmek,

d) Birden fazla hukuk müşaviri veya avukat tarafından birbiri ardına veya birlikte takip edilen dosyalar kapsamında tahsil edilen vekalet ücretinin %55’lik kısmını hizmet ve karara tesir derecesine göre paylaştırmak,

e) Hukuk birimi iş ve işlemleri hakkında Genel Müdürlüğe bilgi vermek,

f) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.

(3) Hukuk biriminde görev yapan hukuk müşaviri ve avukatlar, mesleki dayanışma anlayışı içerisinde hukuk birimi sorumlusunun iş ve işlemlerine eksiksiz bir şekilde destek sağlarlar.

(4) Hukuk birimi sorumlusu hukuk müşaviri/avukat, hukuk birimindeki iş ve işlemlerin yürütülmesi dolayısıyla İl Müdürüne ve Genel Müdüre karşı sorumludur.

 

Hukuk birimlerinin çalışma esasları

MADDE 6- (1) Hukuk birimleri tarafından takip edilen davalara ilişkin bilgiler, tebliğ tarihinden itibaren en geç iki iş günü içerisinde HYS’ye kaydedilir ve gerekli güncellemeler yapılır.

(2) HYS ve EBYS’de kayıtlı olan her dosya için hukuk biriminde fiziki dosya oluşturulur ve her dosya sistem numarasına göre etiketlenir. Fiziki dosyalarda sistemde yer alan evrakın çıktısı yer alır.

(3) Dava dosyalarının takibi kapsamında gerçekleştirilen işlem ve yazışmaların UYAP üzerinden yapılması esastır. Dava takip memurları, yargı mercilerine elden teslim ettikleri evrakı zimmet fişi/defteri ile teslim eder veya teslime ilişkin havaleli belge suretlerini temin ederek dava dosyasına ekler. UYAP üzerinden evrak gönderilmesi halinde UYAP tarafından verilen işlem numarası gönderilen evrakın üzerine işlenerek dava takip dosyasına eklenir.

(4) Bakanlık taşra teşkilatı işlemlerinden dolayı valilik veya kaymakamlık husumetiyle açılan ve açılacak adli, idari dava ve icra takipleri 659 sayılı KHK’nın 6 ncı maddesinin birinci fıkrası gereği hukuk birimince takip edilir.

(5) Bakanlık işleminden kaynaklanan hukuki uyuşmazlık neticesinde aynı anda Bakanlık ve taşra teşkilatının (valilik ya da kaymakamlık) taraf olduğu idari davalarda taşra teşkilatını, adli davalarda ise hem Bakanlığı hem de ilgili valilik ya da kaymakamlığı hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri veya avukat temsil ederler. Söz konusu davalarda Bakanlığın ve taşra teşkilatının taraf sıfatının aynı olması gerekmektedir.

(6) Başka bir ilde yürütülmesi gereken dava ve takip işlerine ilişkin ivedilik arz eden işlemlerin ortaya çıkması durumunda, işlem halihazırdaki avukat tarafından yerine getirilir ve konuya dair belgeler gerek fiziki gerekse elektronik ortamda yetkili il müdürlüğüne gönderilir. Bu durumda Genel Müdürlüğe de ayrıca bilgi verilir.

(7) Her türlü davada ilam ile hüküm altına alınan alacak ve aleyhe hükmedilen borç ve yargılama giderlerinin, faizi ile hesaplanarak tahsili ya da ödenmesi işlemlerinde; ödeme birimi veya tahsil birimi ile gerekli koordinasyon yetkili hukuk müşaviri veya avukat tarafından yerine getirilir.

(8) Bakanlık taşra teşkilatı işlemleri neticesinde ilgili valilik veya kaymakamlık aleyhine açılan davalarda idare aleyhine karar verilmesi durumunda ilam ile hüküm altına alınan borç ve yargılama giderleri ilgili il kültür ve turizm müdürlüğünce tahakkuk ettirilerek ödenir. İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü bütçesinde yeterli ödenek olmaması halinde gerekli ödenek öncelikle Bakanlık merkez birimlerinin bütçesi içinde yapılacak ödenek aktarması yoluyla karşılanır. Bu şekilde karşılanma imkanının bulunmaması durumunda ise Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı’ndan ödenek talep edilir.

(9) Hukuk biriminde çalışan diğer personele hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri ve avukatın bilgisi dahilinde izin verilmesi esastır.

 

 

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Hukuk Birimlerinde Görevli Hukuk Müşavirleri ve Avukatların Görev ve Yetkileri ile Çalışma Esasları

 

Hukuk birimlerinde görevli hukuk müşavirleri ve avukatların görev ve yetkileri

MADDE 7- (1) İl müdürlüklerinde görev yapan hukuk müşaviri ve avukatların görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a) Görev yaptığı il ve bu il dışında Bakanlık Makamı Olur’u ile belirlenmiş sorumlu oldukları illerde Bakanlık taşra teşkilatı işlemlerinden dolayı valilik ve kaymakamlık husumetiyle görülen adli, idari dava ve icra takiplerini vekil sıfatıyla takip etmek,

b) Görev yaptığı il ve bu il dışında Bakanlık Makamı Oluru ile belirlenmiş sorumlu oldukları illerde Bakanlığın taraf olduğu adli davalar, iç ve dış tahkim yargılaması, icra işlemleri ve yargıya intikal eden her türlü hukuki uyuşmazlıkları Bakanlığın vekili sıfatıyla takip etmek, gerekli hukuki iş ve işlemleri süresinde yerine getirmek,

c) Görev yaptığı il ve bu il dışında Bakanlık Makamı Oluru ile belirlenmiş sorumlu oldukları illerde Genel Müdürlükçe bildirilen duruşma ve keşiflere katılmak,

ç) Bakanlığın menfaatlerini koruyucu ve anlaşmazlıkları önleyici hukuki tedbirleri zamanında almak, çözüm önerileri ile birlikte Genel Müdürlüğe ve il müdürüne sunmak,

d) İl müdürlüğü birimleri ile gerekli koordinasyonu sağlayarak tebligatların hukuk birimine iletilmesi hususunda gerekli tedbirleri almak, tebliğ zarfı ve içeriğini incelemek, eksiklik tespit edilmesi halinde gerekli yazışmaları yapmak,

e) Dava ve icra takip işlemleri ve bu işlemler için gerekli bilgi ve belgeleri ilgili merkez ve taşra teşkilatı birimleri ile kurum ve kuruluşlardan temin etmek,

f) Bakanlık savunmalarını hazırlarken; birimlerin savunmaya esas olarak bildirdikleri hususların dava konusu ile ilişkisini ve tutarlılığını kontrol etmek, gördüğü eksiklikleri süreyi de dikkate alarak derhal ilgili Bakanlık birimlerine bildirerek yeniden görüş, bilgi ve belge talep etmek,

g) Takip ettikleri dosyalar ile ilgili birim veya birimlerden istenilen bilgi ve belgelerin süresi içinde gönderilmemesi halinde ilgili birimi veya birimlere tekit yazısı yazmak,

ğ) Mahkeme kararları ve müzekkerelerini gereğinin ifasını sağlamak üzere gecikmeksizin Bakanlığın ilgili merkez ve taşra teşkilatı birimlerine göndermek,

h) Bakanlık aleyhine verilen kararlara karşı kanun yollarına başvurmak,

ı) Bakanlık lehine hükmedilen vekalet ücretleri ve yargılama giderlerinin tahsiline dair iş ve işlemleri gerçekleştirmek,

i) Dava ve icra dosyaları sonuçlanıp dosya ile ilgili yapılacak işlem kalmadığında dosyanın saklanmak üzere arşive kaldırılmasını sağlamak,

j) Ceza kovuşturması gerektiren konularda, suç unsurunu tespit eden ilgili birim tarafından suç duyurusunda bulunulması hususunda, Bakanlık/Bakan Yardımcılığı/il müdürlüğü Makamı Oluru alınarak bildirilmesi halinde Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunmak ve takibini yapmak,

k) 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’na muhalefet teşkil eden suçlarda; sanıkların gerçekleştirdiği fiiller nedeniyle ortaya çıkan ve Bakanlığımızca karşılanan/karşılanacak zararın (kurum zararının) tespitine ve tahsiline yönelik olarak ilgili Bakanlık birimini ve Mahkemesini bilgilendirmek ve kurum zararının tahsilinin sağlanmasına yönelik hukuki süreci yürütmek,

l) 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’na muhalefet teşkil eden suçlarda; taşınır kültür varlıklarının 2863 sayılı Kanunun 75 inci maddesi uyarınca Müzeye tesliminin sağlanmasına yönelik hukuki süreci yürütmek, gerektiğinde ek karar alınmasını sağlamak,

m) Yönetmeliğin 32 nci maddesi gereğince hukuk birimlerinin gözetimi ve hukuk birimleriyle koordinasyon çerçevesinde; gözetim ile görevlendirilen personelin gözetim faaliyeti kapsamındaki taleplerini gecikmeksizin yerine getirmek,

n) İzne ayrılmadan önce, Genel Müdürlüğü yazılı olarak bilgilendirmek şartıyla izinli olacakları tarihlere denk gelen duruşma ve süreli işlerle ilgili gerekli tüm tedbirleri almak,

o) Görevlendirildiği arabuluculuk komisyonunda arabuluculuk müzakerelerinin yürütülmesine ilişkin iş ve işlemleri gerçekleştirmek,

ö) Takip ettiği dava dosyaları ile ilgili HYS kayıtlarının güncellenmesine ilişkin iş ve işlemleri yürütmek,

p) Takip ettiği dava ve icra dosyaları ile ilgili Genel Müdür veya Genel Müdür Yardımcısı tarafından talep edilen bilgi notu ile Genel Müdürlük tarafından belirlenen tarihlerde talep edilecek olan dosya raporlarını hazırlayarak göndermek,

r) Hukuk biriminde görevlendirilmiş personelin sevk ve idaresini yapmak,

s) Genel Müdür ve Genel Müdür yardımcısı tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.

(2) Hukuk müşaviri ve avukat, kendisine verilen görev ve yetkilerin yerine getirilmesinden il müdürüne, Genel Müdür Yardımcısına ve Genel Müdüre karşı sorumludur.

 

Hukuk hizmetleri kapsamında yürütülen iş ve işlemlere ilişkin temel esaslar

MADDE 8- (1) Hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri ve avukatlar;

a) Takip ettikleri dava ve icra takip dosyaları kapsamında gerçekleştirilecek tüm tebligatların il müdürlüğüne çıkartılmasını teminen gerekli önlemlerin alınmasından,

b)Dava ve icra takip dosyasının takibi kapsamında gerekli olan tüm bilgi ve belgelerin ilgili yerlerden temininden,

c) Dava ve icra takip dosyalarının takibi kapsamında yaptıkları yazışmaların önemli safahat barındıranlarının Genel Müdürlüğün bilgisine açılmasından,

ç) Genel Müdürlükte bir iz dosyası bulunan dava ve icra dosyalarına ilişkin kararlar ile yargı yolu aşamalarının sonuçlarının kararın kendilerine tebliğ edildiği tarihinden itibaren en az yedi gün içerisinde Genel Müdürlüğe bildirilmesinden, ve bu dosyaların HYS güncellemelerinin de aynı süre içerisinde gerçekleştirilmesinden,

d) Genel Müdürlük tarafından takip edilen idari dava dosyaları kapsamında gerçekleştirilecek olan duruşma ve keşfe katılım sağlanmasını teminen yetkilendirilmeleri durumunda duruşma ve keşif sonrasındaki tebligatların doğrudan kendisine çıkartılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından,

e) Takip ettikleri dava ve icra takip dosyaları kapsamında gerçekleştirilecek olan ödeme, tahsil, iade, rücu vb. işlemlerin hukuki süreçlerinin zamanaşımı süresi içerisinde ve yersiz faiz oluşmamasını da temin etmek suretiyle yerine getirilmesinin/takibinin/koordinasyonunun sağlanmasından ve bu süreçler hakkında Genel Müdürlük ile Bakanlık birimlerinin düzenli olarak bilgilendirilmesinden,

Sorumludurlar.

(2) Hukuk birimlerinde görevli hukuk müşaviri ve avukatlar ile Genel Müdürlük arasında koordinasyonun sağlaması amacıyla Genel Müdürlükte görevli hukuk müşaviri veya avukatlar arasından görevlendirilen koordinatörler, yalnızca uygulamada yeknesaklığın sağlanmasına ve mesleki dayanışmanın gelişmesine yönelik koordinasyon görevi ifa ederler. Bakanlığın ve Genel Müdürlüğün hukuk politikasına ilişkin esaslı unsurlarda takdirin Genel Müdürlükte olduğu hususuna hassasiyetle riayet edilir.

 

 

Bilgi notu ve dosya raporu gönderilmesi usulü

MADDE 9- (1) Hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri ve avukatların takip ettiği dava ve icra dosyaları ile ilgili Genel Müdür veya Genel Müdür Yardımcısı tarafından bilgi notu talep edilmesi halinde ekte yer alan şablon kullanılmak suretiyle hazırlanan bilgi notu Genel Müdür veya Genel Müdür Yardımcısı tarafından uygun görülen iletişim kanalı ile gönderilir. (EK-1)

(2) Hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri ve avukatların takip ettiği dava ve icra dosyaları ile ilgili Genel Müdürlük tarafından belirlenen tarihlerde talep edilecek olan dosya raporlarını ekte yer alan şablon kullanılmak suretiyle hazırlarlar. (EK-2)

(3) Dosya raporları her yıl aralık ayının 15’ine kadar ikinci bir yazışmaya mahal vermeksizin Genel Müdürlüğe gönderilir.  Genel Müdürlükçe hizmetin zorunlu kıldığı ihtiyaçlar gözetilmek suretiyle farklı tarihlerde de dosya raporu talep edilebilir.

 

Vekalet ücreti ve yargılama giderlerinin takip ve tahsili

MADDE 10- (1) Her türlü dava ve takip sebebiyle lehe hükmolunan vekalet ücretlerinin Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılması, karar tarihinden tahsil tarihine kadar faizin hesaplanarak tahsil edilmesi, süresinde ödenmeyen vekalet ücretinin icra marifetiyle ödenmesi işlemlerinden hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri veya avukat sorumludur.

(2) Bakanlık lehine hükmedilen vekalet ücreti ve yargılama giderlerinin tahsilinde; uygulamada yeknesaklığın sağlanması ve hatalı yahut dosyası ile eşleştirilemeyen ödeme kalemlerinin oluşmamasını teminen ekte yer alan talep şablonunun kullanılması esastır. (EK-3,4)

(3) Birden fazla hukuk müşaviri veya avukat tarafından birbiri ardına veya birlikte takip edilen dosyalar kapsamında tahsil edilen vekalet ücretinin %55’lik kısmı hizmet ve karara tesir derecesine göre paylaştırılır. Bu paylaşım bir örneği ekte yer alan Paylaşım Formu düzenlenerek hukuk birimi sorumlusu tarafından yapılır. (EK-5)

 

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Dosyaların Kalıcı/Geçici Devri ve Arşive Kaldırılması

 

Birden fazla hukuk müşaviri veya avukatın görev yaptığı hukuk birimlerinde dava dosyalarının kalıcı olarak devri

MADDE 11- (1) Hukuk birimlerinde görev yapan hukuk müşaviri veya avukatın herhangi bir nedenle altı ay ve daha uzun süreyle görevden ayrılması halinde takip ettiği dava ve icra takip dosyaları ilgili hukuk biriminde görev yapan diğer hukuk müşaviri ve avukatlara devredilir.

(2) Hukuk biriminde ilk defa göreve başlayacak hukuk müşaviri ve avukata personel başına düşen dosya sayısında eşitlik sağlanma esası ile dosya devri gerçekleştirilir. Devredilecek dosyaların tespiti hukuk birimi sorumlusu tarafından sondaj usulü ile yapılır. Acil işlemi olan dosyalar devredilmez. Devredilecek dava dosyası ile bağlantılı icra takip dosyası da dava dosyası ile birlikte devredilir.

(3) Dosyalarını devredecek personel tüm dosyalar için davanın taraflarını, esasını ve aşamasını gösterir şekilde yönerge ekinde yer alan tek bir excel tablosunu hazırlamakla yükümlüdür. Devredilecek dosyalar ilişkin hazırlanan tutanak hukuk birimi sorumlusu ile devralan/devreden personel tarafından imzalanır. Bu liste Genel Müdürlüğe de ayrıca gönderilir. (EK-6)

 

Birden fazla hukuk müşaviri veya avukatın görev yaptığı hukuk birimlerinde dava dosyalarının geçici olarak devri

MADDE 12- (1) Hukuk birimlerinde görevli hukuk müşaviri veya avukat bir aydan uzun ve altı aydan kısa süreyle görevden ayrılması halinde işlemi devam eden dosyalarını bir liste halinde hukuk birimi sorumlusuna teslim eder. Bu dosyalar ile sonrasında işlem tesis edilmesi gereken dosyalar sıra ile diğer hukuk müşaviri ve avukatlara geçici olarak havale edilir. (EK-6)

 

Tek hukuk müşaviri veya avukatın görev yaptığı hukuk birimlerinde dosya devri

MADDE 13- (1) Hukuk müşaviri ve avukatın görevden kalıcı olarak ayrılması durumunda yürütülmesi gereken işler, il müdürlüğüne hukuk müşaviri veya avukat atanıncaya kadar il muhakemat müdürlüğü tarafından yürütülür. Bu durumda devredilecek olan dosyalar bir liste halinde ilgili muhakemat müdürlüğüne resmi yazı ekinde tutanak ile teslim edilir. Bu liste Genel Müdürlüğe de ayrıca gönderilir. (EK-6)

(2) Hukuk biriminde çalışan hukuk müşaviri veya avukatın uzun süreli olarak görevi başında bulunamayacak olması halinde bu durum ivedilikle Genel Müdürlüğe bildirilir. Dava dosyalarının hangi usulle takip edileceği Genel Müdür tarafından tayin edilir. (EK-6)

(3) Hukuk birimine ilk kez hukuk müşaviri ve avukat atanması durumunda ise yeni açılacak olan dava dosyalarının takibi esastır. Halihazırda muhakemat müdürlüğünce takip edilmekte olan dava dosyalarının devrinin alınıp alınmayacağına Genel Müdürlükçe karar verilir. Bu durumda devralınacak olan dosyalar bir liste halinde ilgili muhakemat müdürlüğünden resmi yazı ekinde tutanak ile teslim alınır. Bu liste Genel Müdürlüğe de ayrıca gönderilir. (EK-6)

 

Dosyaların arşive kaldırılması

MADDE 14- (1) Hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri veya avukat tarafından takibi gerçekleştirilen dava ve icra dosyaları arşive kaldırılırken bir örneği ekte yer alan Arşiv Olur’u hazırlanır. (Ek-7)

(2) Hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri ve avukatlar; Yönetmeliğin 14 üncü maddesi gereği dosyanın saklanmak üzere arşive kaldırılmasını sağlamaya ilişkin görevlerini, evrak havalesi hususunda İl Müdürünün yetkili olduğu, işi biten evrakların/dosyaların arşive kaldırılıp kaldırılmayacağı hususunda takdir/denetim yükümlülüğü ve nihai sorumluluğun birim ve disiplin amiri olarak İl Müdüründe olduğu dikkate alınarak, İl Müdüründen alacakları arşiv onayı ile yerine getirirler. Arşiv Olur’unda;

a) Davacı ve davalı bilgileri, davanın esas ve karar numarası (varsa eski esas ve karar numaraları), konusu ile dosyanın safahat ve sonucunun ne olduğu,

b) Kanun yollarının usulünce tamamlanıp tamamlanmadığı, vazgeçme alınmışsa vazgeçme olurunun tarih ve sayısı,

c) Bakanlığımız lehine/aleyhine hükmedilen yargılama gideri/vekalet ücretinin tahsilinin/ödemesinin, ödemeye/tahsile esas kararın ortadan kalkması durumunda iadesinin/tahsilinin gerçekleşip gerçekleşmediği,

ç) Asıl alacak ödemesi/tahsilinin gerçekleşip gerçekleşmediği, ödemeye/tahsile esas kararın ortadan kalkması durumunda iadesinin/tahsilinin gerçekleşip gerçekleşmediği,

d) Ceza yargısında taşınmaz kültür varlıkları yönünden kurum zararı boyutuyla işlem tesis edilip edilmediği,

e) Taşınır kültür varlıkları yönünden müzeye teslime ilişkin hüküm kurulup kurulmadığı,

f) Varsa dosya kapsamında yapılması gerekli rücu/icra takibi vb. sürecin işletilip işletilmediği

g) HYS güncellemesinin sağlanıp sağlanmadığı, hususları yer alır.

(3) Bu inceleme sonrasında dosyanın hitama erdiği değerlendirildiği takdirde yönerge ekinde yer alan arşiv onayı il müdürünün imzasına açılır ve dosya tetkik edilmek üzere il müdürüne tevdi edilir. Dosyada eksiklik tespit edildiği takdirde ise mahiyetine göre gereğinin ifası için ilgilisine iade edilir.

(4) İl müdürü tarafından imzalanan arşiv Oluru’nun bir örneği Genel Müdürlüğe de ayrıca gönderilir.

 

BEŞİNCİ BÖLÜM

Süreli İşlerin Kontrol ve Takibi ile Kanun Yollarının İşletilmesinden Vazgeçilmesi Talepleri

 

Süreli işlemlerin kontrol ve takibi

MADDE 15 – (1) Hukuk hizmetleri kapsamında hukuk birimlerine intikal eden süreli işlerin takibinde hukuk müşavirleri ile avukatlar kendilerine havale edilen iş ve işlemleri süresinde yerine getirmekle, bu işlemlerin süresinde yapıldığını kontrol ederek buna ilişkin evrak kapatma notunu Belgenet sistemine işlemekle ve il müdürü, Genel Müdür Yardımcısı ve Genel Müdür tarafından talep edilen durumlarda talep makamını düzenli ve etkin olarak bilgilendirmekle yükümlüdür.

(2) Süreli işlerin yoğunluğunun zorunlu kılması halinde hukuk müşaviri ve avukatın görev alanında kalan duruşma, keşif vb. işlerden Genel Müdürlük tarafından uygun görülenler il müdürleri tarafından da takip edilebilir. İl müdürü Genel Müdürlük tarafından kendisine tevdi edilen işleri yetkilendireceği il müdür yardımcısı eliyle de yürütebilir. Bu kapsamdaki işlerin gereği gibi yürütülmesinden il müdürü sorumludur.

(3) Birden fazla hukuk müşaviri ve avukatın çalıştığı hukuk biriminde, hukuk müşaviri veya avukatın izinli olacağı tarihlere denk gelen duruşma, keşif ve süreli işlerle ilgili tedbirler hukuk birimi sorumlusu tarafından alınır. Bu durumda izin planlamasının hizmette aksamaya mahal vermeyecek şekilde planlanması esastır. Hukuk müşaviri ve avukatların tamamının görevi başında bulunmaması durumunda bu tarihlere denk gelen duruşma, keşif ve süreli işler ekte yer alan liste ile en az yedi gün öncesinde Genel Müdürlüğe bir liste halinde bildirilir. Bu dosyaların hangi usulde takip edileceği işlemin mahiyeti dikkate alınarak Genel Müdürlükçe belirlenir. (Ek-8)

(4) Tek hukuk müşaviri veya avukatın çalıştığı hukuk biriminde, hukuk müşaviri veya avukatın izinli olacağı tarihlere denk gelen duruşma, keşif ve süreli işlerle ilgili tedbirler ilgili hukuk müşaviri veya avukat tarafından alınır. Bu durumda izinli olunacak tarihlere denk gelen duruşma, keşif ve süreli işler ekte yer alan bir liste ile en az yedi gün öncesinde Genel Müdürlüğe bir liste halinde bildirilir. Bu dosyaların hangi usulde takip edileceği işlemin mahiyeti dikkate alınarak Genel Müdürlükçe belirlenir. (EK-8)

(5) Hukuk biriminde görevli her hukuk müşaviri ve avukatın izin, rapor vb. nedenlerle görevi başında bulunmadığı tüm hallerde buna ilişkin bilgi ile yazı/onay örneği ivedilikle Genel Müdürlüğe bildirilir. Bu hususun yerine getirilmesini hukuk müşaviri/avukat, hukuk birimi sorumlusu ve il müdürü gözetir. 

 

Kanun yollarının işletilmesinden vazgeçilmesi talepleri

MADDE 16 – (1) Bakanlık aleyhine verilen mahkeme kararlarına karşı mevzuatta yer alan tüm olağan kanun yollarının tüketilmesi esastır. Kanun yollarına ilgili birimin kanun yolu başvurusuna esas olacak görüşleri temin edilmek suretiyle doğrudan başvurulur. Başvurulmuş kanun yolundan ise ilgili birim tarafından vazgeçmeye ilişkin alınacak Makam Olurunun Genel Müdürlüğe/hukuk birimine gönderilmesi ile feragat edilebilir.

(2) Hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri veya avukat tarafından Yönetmeliğin 25 inci maddesi kapsamında vazgeçme Olur’u alınmak üzere Genel Müdürlüğe iletilecek olan talep yazılarında;

a) Davacı ve davalı bilgileri, davanın esas ve karar numarası (varsa eski esas ve karar numaraları), konusu ile dosyanın safahat ve sonucunun ne olduğu,

b) Kararın hangi tarihte tebliğ edildiği,

c) Varsa bilirkişi raporunun ne yönde olduğu,

ç) Kararla ilgili olan birimin kanun yolunun işletilmesine ilişkin görüşünün ne olduğu,

d) Ceza yargısında taşınır/taşınmaz kültür varlıkları yönünden kurum zararı bulunup bulunmadığı, taşınır kültür varlıkları yönünden müzeye teslime ilişkin hüküm kurulup kurulmadığı,

e) Benzer uyuşmazlıklara ilişkin emsal kararların ne yönde olduğu,

f) Kanun yollarının işletilmesinden vazgeçilmesinin hukuki/fiili gerekçelerinin ne olduğu, hususları yer alır.

(3) Vazgeçme Oluru alınmak üzere Genel Müdürlüğe iletilecek olan talep yazılarının kanun yolundan vazgeçme süresinin bitiminden en az üç gün önce iletilmesi zorunludur.

(4) Bu maddenin ikinci ve üçüncü fıkrasında yer alan hususları ihtiva etmeyen talep yazıları işlemsiz olarak iade edilir. Bu durumda süresi içerisinde eksikliğin giderilerek yeniden talep yazısı iletilmesi yahut süresi içerisinde kanun yolunun işletilmesinden hukuk biriminde görevli hukuk müşaviri ve avukat sorumludur.

 

ALTINCI BÖLÜM

Çeşitli Hükümler

 

Yürürlükten kaldırılan mevzuat

MADDE 17- (1)Bu yönergenin yürürlüğe girdiği tarih öncesinde, bu yönergede düzenlenen hususlara ilişkin çıkartılan genelge, iç genelge, yönerge, talimat vb. tüm düzenlemeler bu yönergenin yürürlüğe girdiği tarihte ikinci bir işleme gerek kalmaksızın yürürlükten kaldırılmıştır.

 

Yürürlük

MADDE 18- (1) Bu Yönerge Bakanlık Makamı tarafından onaylandığı tarihte yürürlüğe girer.

 

Yürütme

MADDE 19- (1) Bu Yönerge hükümlerini Kültür ve Turizm Bakanı yürütür.

 

EK:

1-) Bilgi Notu Formu,

2-) Dosya Raporu Formu,

3-) Vekalet Ücreti Talep Formu,

4-) Vekalet Ücreti ve Yargılama Gideri Talep Formu,

5-) Paylaşım Formu,

6-) Dosya Devir Formu,

7-) Arşiv Onayı,

8-) Süreli İş Bilgi Formu.